• Vrouwen besteden jaarlijks fors meer aan kleding dan mannen, met gemiddeld 845 euro aan bestedingen, tegen 476 euro voor mannen.
  • Online kledingaankopen zijn gemiddeld hoger dan bestedingen in fysieke winkels, met een gemiddelde van 136 euro online tegenover 74 euro in fysieke winkels.
  • Zalando heeft de hoogste gemiddelde besteding onder de webshops, met 118 euro per aankoop.
  • Lees ook: Rotterdam grijpt in bij winkelleegstand en koopt panden op

Vrouwen geven fors meer geld uit aan kleding dan mannen. Ongeacht het geslacht zijn de bestedingen bij online bestellingen hoger dan bij aankopen in fysieke winkels. Dit zijn twee van de conclusies uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels, op basis van een enquête die onderzoeksbureau Multiscope hield onder bijna 5.200 Nederlanders.

Vrouwen: hogere uitgaven aan kleding bij verschillende winkels en webshops

Vrouwen besteden gemiddeld 95 euro per aankoop bij een kledingzaak of webwinkel, terwijl mannen gemiddeld 88 euro uitgeven. Jaarlijks komt het kledingbudget van vrouwen hoger uit op 845 euro, tegenover de 476 euro die mannen per jaar besteden.

Ook blijkt dat vrouwen bij méér winkels en webshops hun kleding inkopen, met een gemiddelde van 3,7 verschillende winkels. Mannen shoppen bij gemiddeld 2,4 kledingwinkels, zowel offline als online.

Nederlanders spenderen gemiddeld 92 euro per aankoop bij een kledingwinkel of webshop, wat resulteert in een jaarlijkse gemiddelde besteding van 675 euro per persoon.

De jongere groep van 18- tot en met 34-jarigen geeft jaarlijks het meeste uit (1.094 euro), terwijl 50-plussers het minste besteden aan kleding (501 euro).

Online aankoopbedragen zijn met gemiddeld 136 euro aanzienlijk hoger dan in fysieke winkels, waar het gemiddelde op 74 euro ligt.

Zalando populairst voor online kledingaankopen

Wat betreft webshops heeft Zalando de hoogste gemiddelde besteding van 118 euro per bezoek.

Van de fysieke winkels profiteren de Bijenkorf (229 euro), Van Uffelen (166 euro) en Van Dal Mannenmode (165 euro) het meest van bezoeken van shoppers.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich Wibra (19 euro) en Zeeman (20 euro) met relatief lage aankopen per bezoek. Dit heeft uiteraard ook te maken met de prijsstelling en het assortiment van die ketens.

LEES OOK: Flinke daling aantal kledingwinkels, maar tweedehands kleding is juist populairder